تیر ۳۱, ۱۳۹۶

شب زنده داری دیجیتال !

شب زنده داری دیجیتال

آسیب شناسی بی خوابی و شب زنده داری و تاثییرات دنیال دیجیتال بر روی آن

خیلی وقت ها به تغییراتی که در رفتارمان ایجاد می شود دقت نمی کنیم، حتی متوجه این نمی شویم که تغییراتی در رفتار ما ایجاد شده است. یکی از مواردی که در رفتار اکثر ما ایرانیان به خصوص نسل جوان ایجاد شد بیدار ماندن بیش از حد و شب زنده داری است. امروز اکثر جوانان در ایران ساعات استراحت شب را مشغول استفاده از لوازم دیجیتال هستند. اما این روند چطور ایجاد شد، علت اصلی و علت های فرعی آن چه بود و چطور تبدیل به انسان های شب زنده دار شدیم ؟ در حال حاضر چگونه می توانیم این عادت را تغییر دهیم و … همه این سوالات را در همین پایین جواب خواهیم داد 🙂

چطور شب زنده دار شدیم ؟

اگر به چندین سال پیش مثلا دو دهه پیش برگردیم اکثر افراد جامعه ساعت ۹ الی ۱۲ شب به خواب می رفتند. شهر در سکوت کامل بود و چراغ اکثر خانه ها خاموش بود. اما واقعا چه اتفاقی موجب شد که اگر همین امشب ساعت ۳ بعد از نصف شب بیرون از خانه باشیم با چراغ های روشن زیادی مواجه می شویم. دوستانمان بیدار هستند و ما می توانیم به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشیم.

اما یک نکته مهم علت اصلی این تغییر رفتار بود. خاطرتان هست، موردهای Dial-up و اون صدای به یادماندنی، اون روزها اگر می خواستی از اینترنت استفاده کنی باید تلفن را مشغول می کردی، این یعنی اینکه بهترین زمان برای استفاده از اینترنت ساعات بعد از نصف شب بود، در کنار این داستان علت های دیگری هم بود، مثلا ارزان تر بودن هزینه استفاده از اینترنت در شب، خلوت تر بودن خطوط تلفن در شب و …، بله شاید برای شما هم جای تعجب باشد اما به همین راحتی رفتار ما و عادت خوب استراحت در شب را از دست دادیم، این تغییر رفتار به مرور زمان و با ریتم کند در ما ایجاد شد.

بعد از پیشرفت بیشتر اینترنت و تبدیل شدن اینترنت Dial-up به ADSL هم باز این تغییر رفتار ادامه داشت، شاید از خودتان بپرسید اینبار چرا ؟ تلفن که اشغال نمی شد !! دقیقا سوال منم هم بود کمی فکر و دیدن گذشته به شما کمک می کند تا به این جواب برسید: ارائه اینترنت های کم هزینه تر و دانلود رایگان بدون محدودیت حجمی ارائه دهندگان اینترنت

بله خلاصه اینکه ما با همین راهکارهای ساده دانسته یا نداسته شب زنده دار شدیم. از مشکلات شب زنده داری هر چه بگوییم کم است و شما بهتر با مشکلات آن آشنا هستید، در همین حد کافی است بدانیم بسیار از کم حوصلگی ها، خراب کار کردن ها، پرخاشگری ها و … که در جامعه شاهد آن هستیم به خاطر همین کم خوابی هاست.

چطور تغییر کنیم ؟

مثل اعتیاد، موارد این چنینی هم، به نظر من و خیلی از روانشناسان تبدیل به مریضی و عادت شده اند. همانطور که در ابتدای صحبتم گفتم ریتم تغییر رفتار ما بسیار کند بوده و امروز بعد از چندین سال همه به این روند (خوب یا بد) عادت کرده ایم. حالا طبق اصول روانشناسی باید خودمان را درمان کنیم.

قدم اول: باید بخواهیم، در این مشکلات تا خودمان نخواهیم که تغییر ایجاد کنیم، ایجاد تغییر ممکن نیست.

قدم دوم: شروع تغییر و تمرین و ممارست، همانطور که کم کم عادت کردیم، باید کم کم عادتمان را تغییر دهیم. کار نشد ندارد باید تلاش کنیم. کم کم می توانیم به روزهای اول برگردیم.

قدم سوم: افزایش سرعت روند تغییر و کاهش استرس، کم کم با تغییر چند ساعتی در ساعت خواب انرژی شما بیشتر خواهد شد، استرس کاهش میابد و این به شما انگیزه بیشتری می دهد. اگر روند سریع تغییرات شما را اذیت می کند کمی آن را کاهش دهید.

قدم چهارم: تکمیل روند تا تغییر کامل، اینجا جایی است که شما کاملا متحول شده اید، فراموش نکنید مانند یک فرد معتاد شما هنوز هم در معرض روی آوردن به عادت بد خود هستید سعی کنید دقت لازم را داشته باشید و از رفتارهایی که شما را به عادت قبل نزدیک می کنند بپرهیزید. مثلا در جمع خانواده و دوستان شما باید عذرخواهی کرده و از شب زنده داری خود جلوگیری کنید. مطمئن باشید خواب شب بیشتر از هر کاری برای شما مفید و موثر خواهد بود.

جمع بندی:

در انتها باید بکم که خودم هم دچار مشکل کم خوابی بودم و تلاش می کنم که این مشکل رو کامل برطرف کنم. رفع این مشکل به من و شما کمک بزرگی خواهد کرد، شک نکنید، البته امتحان این موضوع هم چیزی را از شما نمی گیرد، پس تلاش کنید حتما نتیجه خواهد داد.